آموزش تست مقاومت بامولتی متر

مقاومت یک قطعه الکترونیکی پسیو با دو سر یا دو ترمینال است که برای محدود کردن جریان استفاده می‌شود.

واحد مقاومت اهم است و شکل و نماد آن در تصویر  نشان داده شده است.

مقاومت انواع مختلفی دارد . مقاومت ثابت،مقاومتهای متغیر،مقاومت های متغیر ویژه یا مخصوص[/vc_column_text]

برای خواندن مقدار مقاومتها  از کدهای رنگی درج  شده  روی انها استفاده  می کنیم.

  تست مقاومت ثابت

جهت تست از دونوع مولتی متر می توانیم استفاده کنیم :

تست با مولتی متردیجیتال :
در این روش در حالی که مولتی متر را در مد تست مقاومت می گذاریم دوترمینال مولتی متر را به ابتدا به هم اتصال می دهیم تا سیم های ترمینال و خطای مولتیمتر را کنترل نمائیم . سپس دو پایه ترمینال را به دو سر مقاومت وصل نموده مقدار اهم نشان داده شده را مي خوانيم. در صورتیکه این مقدار با اندازه مقاومت که از روی رمز رنگ ها و یا از روی نوشته روی مقاومت قابل تشخیص است مقایسه می کنیم اگر این دوعدد بهم نزدیک بودند باتوجه به خطای مقاومت می گوئیم که مقاومت سالم است .

تست با مولتی متر آنالوگ ( عقربه ای ) :
در این روش نیز باید مولتی متر را در رنجهای تست کننده مقاومت بگذاریم البته تعیین این رنج بستگی به مقدار مقاومت ما دارداگر مقاومت ما کوچکتر از 100 اهم است مولتی متر را در رنج
Rx1 و اگر از 100اهم بزرگتر و کوچکتر از 10 کیلو اهم است در رنج Rx100 و در صورتیکه بزرگتر از 10کیلو و کوچکتر از 100 کیلو در رنج Rx1kو در صورتیکه بزرگتر از 100 کیلو باشد مولتی متر را در رنج Rx10k قرار داده و مقاومت را تست می کنیم در این مرحله نیز بایدمیزان اهم خوانده شده با اندازه واقعی مقاومت خیلی نزدیک باشد وفقط در حد خطای آن تلرانس قابل قبول است .

[/vc_column][/vc_row]

تست مقاومتهای متغیر :

 پتانسیو متر :
برای تست پتانسیومتر به کمک مولتی متر آنالوگ : ابتدا رنج مناسب انتخاب و سپس پایه وسط پتانسیومتر را نسبت به دوپایه دیگر اهم چک می کنیم طبیعی است که سر لغزنده وسط درهر کجا باشد عددی خوانده می شود و نیز می دانیم مجموع هردو عددی که از جمع اعداد خوانده شده هردو پایه طرفین بدست می آید برابر مقدار اهم کل پتانسیومتر می باشد .

حال برای اطمینان از عملکرد پتانسیومتر در حین تغییر اهم نیز می توانیم یکاز پایه های کناری را نسبت به پایه وسط در حالی چک نمائیم که پتانسیومتر را می چرخانیم در هر حالت باید تغییرات اهم را مشاهده کنیم اگر در نقطه ای تغییرات اهم ناجوری ( کم و زیاد شدن غیر طبیعی)مشاهده شود پتانسیو متر مشکل دارد و خلاصه لازم است که تغییرات یکنواخت و بدون قطع شدن باشد .

تست ولوم :
می دانیم که ولوم نیز نوعی مقاومت متغیر می باشد پس مانند پتانسیومتر تست می شود .

تست مقاومت های متغیر ویژه یا مخصوص : این نوع مقاومت ها با تغییرات فیزیکی عمل میکنند .

تست مقاومت Ldr :
می دانیم در مقابل تغییرات نور پاسخ می دهد . پس در حالیکه دو پایه آنرا به ترمینال های مولتی متر وصل نموده ایم در رنج Rx1k بهتر است در جلو نور مقاومت آنرا خوانده سپس با ایجاد سایه تغییر مقاومت آن رامشاهده کنیم .با پاسخ در مقابل تغییرات نور سالم بودن آن مشخص می شود .

تست مقاومت Vdr :
می دانیم که Vdr نوعی مقاومت ویژه یا مخصوص است که با افزایش ولتاژ اهم آن کاهش می یابد پس معمولاً در جایی که قصد ثابت کردن ولتاژ رادارند مانند زنر استفاده می شود .
وبرای تست بدلیل مقاومت بالای آن با اهم متر قابل تست نیست و در مدار و با دانستن مقدار ولتاژ محل, تست می شود .

تست مقاومت Ptc :
می دانیم Ptc نوعی مقاومت است که با افزایش حرارت اهم آن افزایش و با کاهش حرارت اهم آن کاهش می یابد . پس اگر در حالیکه یایه های آن را به وسیله ترمینال های مولتی متر گرفته ایم با وسیله ای حرارت زا مانند هویه ، سشوار ، ….. حرارت دهیم مقدار اهم آن زیاد شده و علامت سالم بودن آن است . و عکس این عمل نیز درست است .

تست مقاومتNtc :

بر عکس Ptc عمل می کند .

تست مقاومت Mdr :
این مقاومت در حوزه مغناطیس اهمش بالا می رود و می توان در هنگام تست با آهنربا تغییرات اهمش را ملاحظه کرد . نوع پیشرفته آن به نام Ic هال مشهور است . که در ضبط صوت های قدیمی سیلور دیده ایم .در گوشی های کشویی و تاشو هم برای تشخیص باز شدن درب گوشی استفاده می شود.

نکات کاربردی در تست مقاومت

1-مقاومت یک قطعه بدون جهت است، یعنی اگر جای دو پراب را با هم تغییر دهید، نتیجه یکسان خواهد بود.

2-مقاومت را فقط وقتی می‌توانید تست کنید که مداری که در حال تست مقاومت آن هستید، خاموش یا بدون برق باشد.

3-همیشه باید به مدارهای موازی در هنگام تست مقاومت در مدار دقت کنید، زیرا موجب می‌شوند اندازه واقعی مقاومت نشان داده نشود. بهتر است کل پایه مقاومت را جدا کرده (منظور فقط یک سر است) و آن را با مولتی متر تست کنید. با این کار اندازه‌گیری مقاومت با مشکل مواجه نخواهد بود و نتیجه صحیح است.

4-اگر یک مقاومت معیوب شود، معمولاً مقدار آن بسیار زیاد یا به اصطلاح مدار باز می‌شود. با انتخاب محدوده اهمی مناسب توسط سلکتور در مولتی متر دیجیتال یا آنالوگ می‌توانیم تست مقاومت را انجام دهیم.

5-راه درست اندازه‌گیری (به ویژه برای مقاومت‌ها بزرگ) این است که سرهای مقاومت یا پراب مولتی متر را لمس نکنید.زیرا مقاومت بدن شما با مقاومت در حال تست موازی و نتیجه با خطا نمایش داده میشود.

برای آشنایی بیشتر با تست مقاومت با مولتی متر، پیشنهاد می‌کنیم به فیلم آموزش آشنایی با قطعات و سخت افزار های الکترونیکی  مراجعه کنید که توسط امیدتک  تهیه و تدوین شده است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *